Selasa, 11 November 2014

Lambat bercakap

Sahabat Cookies


     Banyak  orang bertanya apakah kelambatan bercakap adalah fenomena biasa terutamanya jika dalam sejarah keluarga, ada ahli keluarga yang juga lambat tetapi kemudian tiadak ada masalah dalam  pertuturan.

Saya akan menjelaskan mengenai  ’Late Talker’.‘Late Talkers‘ adalah anak-anak yang berumur antara 18-30 bulan yang mempunyai kefahaman bahasa yang baik. Mereka biasanya mengikut perkembangan normal dalam kemahiran bermain, motor, pemikiran dan sosial, tetapi hanya boleh menggunakan perkataan yang kurang jelas untuk tahap umur mereka.

Penyebab ‘Late Talkers’ biasanya :
1. Mempunyai turunan yang memang lambat dalam bicara,
2. Dilahirkan dengan kurang berat badan, atau
3. Dilahirkan sebelum 37 minggu dalam kandungan (pra-matang)

Sebanyak 13% daripada anak-anak yang berusia 2 tahun adalah  ’Late Talkers’.
Bagaimanakah Bunda dapat mengenal pasti ada kosa kata si kecil sesuai untuk tahap umurnya. Berikut adalah panduan yang dapat membantu anda:
- Anak-anak berumur 18 bulan patut menggunakan sekurang-kurangnya 20 perkataan yang berlainan jenis, seperti kata nama (adik, bola), kata kerja (makan, tidur), kata sendi (atas, bawah), kata sifat (panas, besar), kata sosial (hi, bye).
- Anak-anak berumur 24 bulan patut menggunakan sekurang-kurangnya 100 perkataan dan boleh buat 2 patah perkataan.kata  ini perlu dihasilkan oleh anak-anak itu sendiri dan bukannya kata yang dipelajari  sebagai keseluruhan, seperti ”bye bye”, ”apa tu?”. Contoh kata 2-patah yang sesuai ialah ”makan biskut”, ”baju kotor”.
- Anak-anak berumur 36 bulan patut menggunakan kata 3-4 patah perkataan dan juga boleh menjawab soalan ”siapa?”, ”apa?”,  dan ”mana?” yang mudah.

Baca juga artikel lainya.. Sahabat Cookies

Pentingnya pendidikan agama
Mengajari si Kecil Menabung
Mengatasi anak yang suka membangkang

Tidak ada komentar:

Posting Komentar